الخميس، 23 يوليو 2020

غَزَل صافي كلمات الشاعر مسعد سليم

غَزَل صافي
=============
بَلاها قافيَه أو أوزان
بَلاها بحور بَلاها عروض
انا جايلِك هِنا هَيمان
وإحساسي مِوفِّي فروض
وحشتيني كتير خالص 
وأشواقي كمان زَيِّ
بنتسابق أنا وهيَّ ومتعادلين
لكن دايبين ..
ولينا عتاب على الايَّام 
ماهي قاسيَه بشكل يغيظ
/ مأثر  لي عَلىٰ  الالهام 
بَــ اقُوم مِنُّه فـِـ عِزِّ الليل
اكتبلك غَزَل صافي
واخجل أنشرُه جَهرا
لا يقولوا يا عيني عليه
وهاتَك مِن يا بختها بيه
وانتي يا عُمري عارفاني 
بَــ اعلَّق حَتَّىٰ جانب الحيط
ومُش باعمِل لحرفي سويت
لايفتِن مُعجبَه هايمَه
ويُفطِر مُغرمَه صايمَه
وتُوقَظ عاطفَه نايمَه
فَــ بَكتبلك كتير فـِـ السِّر
واديني باعتِرف وبَــ اقِرِّ
كتبت حاجات بتبكي حنين
وقلمي نفسُه مِنها حزين
كتبت حاجات بتبكِي فراق
ودَخلِت ويا دَمعِي سباق
وانا فْــ حيرَه ما بين لاتنين
كتبت وقولت انا مُغرَم
وقلبي بنفسُه قَد أعلَن
هاينكر ليه وهَيداري
ما عِشقِك مِن سِنين ساري
فَــ ليه يا حبيبتي هَنداري
خوفا مِن عيون النَّاس
ولا يهمِّك ما انا قاري
كلام قلبك وعاملُه حجاب
وببعتلِك قُبَل صافيَه
وببخَّر يوماتي الشَّات
/ مَفيش خوف ولا حاجَه
ولا بَفتَح بابي لغيرِك
إلَّا يا عُمري  بَسِّ اخوات
أقولِك حاجَه مَجنونَه
لا غير .. اللي بالِك فيها
ما تيجي نطير كما العصافير
ما تيجي نحِب بعضينا
بشكل خطير ..
وتبقي أميرَه مـِـ الحاضِر
وانا فارس ومِن حُبِّك بَدوق الويل
واصرَّح عَــ المَلأ عَنُّه
فَــ ينفوني بتُهمِة انِّي فيكي آسير
وادخُل في حُروب طامَّه
وبعد صراع أفوز بيكي
فَــ نِدخُل زُمرِة الاساطير
/ يا عُمري خيالي إيه نابُه
 يا عُمري خيالي إيه صابُه
خيالي شَتِّ مِنِّي وطار
طبيعي مادُمت ليل ونهار
بحايِل الزَّمَن يَحنُو 
ويقَرَّب لُقا طَوِّل 
ويبقىٰ كيوت وطَبعُه جَميل
وألطَف مِن بَنِي الأزهار

                غَزَل صافي
مسعد سليم

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق