الجمعة، 24 يوليو 2020

أنا مَلِّيت / كلمات الشاعر : مسعد سليم

أنا مَلِّيت
========
حقيقي بجدَّ انا مَلِّيت 
ما جِوَّايا الهموم ولا بيت
وأوياني وحَضناني ولمَّا اهرَب
فَــ بَلقاها محصراني وآسراني
كأنِّي ليها مـِـ العُشَّاق
حقيقه دَخَلت ويَّا رُوحي خناق
ألوم فيها تلوم فيَّا 
ومُش عارف أحمِّل مين اِلــ أخطاء
وانا ماشي عَلىٰ الإحساس
وبَراعي الجَّميع صِدقَا ( ن )
وياما بعاتِب الانفاس
تِكون مَرَّه عِلَت مِنِّي 
بدون داعي واهدِّيها واكون ساعي
لصون الوِد والأُلفَه
ومَقت الغِلظَه والكُلفَه
لذلك حاسِس انِّي حَزين
وبَشَجِّب كتير وبَدين
عشان مَظلوم مِن الدُّنيا
وكُل امَّا باقول فانيَه
تِسوق فيها كتير وتزيد
وبَلقىٰ الهَم بي عَربيد
مانيش لاقي حُلول وسطَىٰ
كأنِّي فْــ وَرطَه بلا وَرطَه
وكُله واقف لي عَلى غَلطَه
بجدِّ بأيت عَلىٰ الشَّرطَه
وجِوَّايا عِتاب زايد
عَلىٰ كُل اللي آذينِّي
ومِن فيضهُم ما رَحمينِّي
وزادوا دَمعي فـِـ الاشعار
وغيري يقول يا عيني جَمال
مايعرفوا انَّ انا بنهار
وأحزاني كما الزِّلزال
عَلىٰ سرعة ميتين ريختَر
ويمكَن عَــ الاكيد اكتَر
حَقيقَه ياما غافلينها
ظاهرنا مُختَلف جِدَّا
عَن الباطِن .. وما أعظَم
فَــ رِفقا ( ن ) بينا لو أمكَن
رَجاءا ( ن ) بَحبَحوا فـِـ الوِد
تَهادوا دُون نَظَر فـِـ الرَّد
سيبوه ما تقيِّدوه بالعَدِّ
ومين ياخُد ومين ما ياخُدش
لَعلَ الحياه بيكُم تِصير أحلَىٰ
وبَراكين الهموم فيها تِموت مـِـ الجُّوع
ورياح الشَّجن تِعلِن بلاها رجوع
آما آن لَنَا أجمَع نِقول كافي
ونِمسَح شَعر عَواطفنا
كأيتام قَلبها مَوجوع


                 أنا مَلِّيت
مسعد سليم

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق